Ett av Sveriges mest virala Facebookinlägg 2017

Noll kronor i budget – och över 1,2 miljoner visningar!

Mitt reportage om Axel Borgs flygmaskin är ett av Sveriges mest virala inlägg på Facebook 2017. Filmen har över 1,2 miljoner visningar, nått över 2, 7 miljoner personer och fått 82000 reaktioner, kommentarer och delningar. Inlägget blev så pass viralt att MTV i sju olika länder valde att använda mitt material på deras Facebooksidor med över tio miljoner följare. Reportaget är filmat och redigerat med två Iphones. Det här handlar om renodlad organisk spridning, det vill säga noll kronor i sponsring. Så noll kronor i budget – och över 1,2 miljoner visningar! Det här vittnar om vilka fantastiska möjligheter det finns i dag att nå ut i dagens digitala kommunikationslandskap.

Årets mest engagerande kommun på Facebook två år i rad

Vi prisades för vårt arbete med Facebook och utsågs till Årets Facebookraket av kommunikationsbyrån Kreafon.

Under både 2015 och 2016 var Örebro den kommun som skapade mest engagemang på Facebook av alla Sveriges kommuner, enligt analysföretaget Smampion. Våra inlägg nådde ut till närmare åtta miljoner personer på Facebook – vilket är riktigt fina siffror för en kommunal Facebooksida. Riktigt kul att se att vi kunde följa upp 2015 års fina siffror. En gång är en gång, två gånger är en vana. Vi har haft en rad olika inlägg som blivit virala och fått stor spridning, bland annat filmen på Örebros vackra julbelysning eller tråden om Rosa Gatan som drog ner närmare 500 kommentarer – och som NA gjorde en artikel på. Det som är extra roligt är att nyss nämnda exempel handlar som så kallad organisk spridning. Mycket pekar på att Örebro kommun också kommer bli den mest engagerande kommunen även i år.


Superpopulära Tillbakablick Örebro


I rollen som webbredaktör på na.se såg jag hur populärt det var med nostalgibilder från Örebro. Jag tog med mig idén till Örebro kommun och i november 2015 startade jag Instagramkontot Tillbakablick Örebro med gamla Örebrobilder hämtade från Stadsarkivet. Bara drygt två veckor senare hade kontot fått närmare 2 000 följare, och sedan dess har det rullat på och kontot har fått över 12 000 följare. På bara drygt ett år.

Extra roligt är det stora engagemanget. Varje bild snittar runt 1 000 likes och får väldigt många kommentarer. Både yngre och äldre följer @tborebro, så kontot har verkligen förenat flera generationer örebroare kring varumärket Örebro. Plus att det samtidigt är lite folkbildande. Det är ett av Sveriges största kommunala Instagramkonton. Namnet Tillbakablick Örebro är en liten ordlek med populära hashtagen #throwback.


#NAårstider = 60 000 bilder

Efter att jag noterat att Instagram börjat växa rejält som kanal kickade jag sommaren 2013 igång Instagramflödet och tävlingen #NAsommar på na.se. Jag såg snabbt vilken succé det skulle bli, och självklart fortsatte vi med #NAhöst, #NAvinter och #NAvår. I skrivande stund har örebroarna taggat över 60 000 bilder med nämnda hashtags. Det är väldigt mycket.

Då handlar det här i princip endast om bilder från Örebroområdet. Snacka om lokalt engagemang! Tror den främsta orsaken till den här succén stavas enkelhet. Det är enkelt att delta och lätta hashtags att komma ihåg som kan användas i många olika sammanhang under hela året.