Just nu över en miljon visningar av min film!

Träffade häromdagen den inspirerande människan och visionären Axel Borg som byggt sin egen flygmaskin (!) Ja, du läste rätt.

Axel, som till vardags jobbar som teknikpedagog på Komtek i Örebro kommun, skulle nu demonstrera sin flygande eldrivna stol. Självklart passade jag på att filma det hela och intervjua Axel – och sen publicera inslaget på vår Facebooksida.

Resultatet hittills?

Inlägget har fått 1, 2 miljoner videovisningar, nått 2,7 miljoner personer och fått 80 000 reaktioner, kommentarer och delningar. Helt galna siffror! I synnerhet för att vara en kommunal Facebooksida – och det fortsätter att ticka på. Det här handlar dessutom om renodlad organisk spridning, det vill säga noll kronor i budget.

Folk från hela världen har delat Örebro kommuns inlägg, bland annat från USA, England, Polen, Japan, Spanien, Brasilien, Ryssland, Argentina mfl. Det är just nu ett av Sveriges mest virala inlägg – och kan vara med och bidra till att Örebro kommun blir Sveriges mest engagerande kommun på Facebook för tredje året i rad.

Varför denna virala succé?

  1. Hittade grejen: Jag blev tipsad om Axels arbete med flygmaskiner redan för ett år sen sedan och kontaktade honom, men han kände sig inte riktigt redo då. Men jag glömde inte saken. Så när jag fick klartecken förra veckan var det bara att släppa allt annat och dra ut till de djupa skogarna väster om Örebro.
  2. Var först: Visserligen driver Axel en egen populär Youtubesida, men hans fantastiska arbete har inte fått jättestor uppmärksamhet i media hittills (även om det nu säkert kommer att ändras) Så vi var först med att visa hans flygande stol utanför hans egna kanaler.
  3. Timing: Förutom att vara först publicerade jag det vid en tidpunkt där jag visste att det skulle få stor spridning. På en torsdagskväll med väntande långhelg där folk hinner spendera lite extra tid i de sociala kanalerna.
  4. Tagga kompis-kompatibelt: Jag visste på förhand att det här är sånt material där folk kommer tagga vänner och bekanta – vilket ger ytterligare ringar på vattnet i form av delningar.

När jag är ute och föreläser brukar jag alltid berätta hur viktigt det är att hitta själva grejen för att innehållet ska få spridning i sociala medier. Visst, Axels flygmaskin sticker verkligen ut och inget man blir tipsad om varje vecka. Men ett tips är att försök leta i era organisationer och hitta de där guldkornen. Det finns ofta fantastiska berättelser att berätta!

Jag filmade och redigerade reportaget med en Iphone 6 och en Iphone 7 för att kunna varva med klippbilder från olika vinklar när han flyger. NA gjorde en grej om vår virala succé och även utländsk nyhetsmedia har nappat på Axels drönare och min film, bland annat Norges två största nyhetssajter använder mitt material, dels VG och Nettavisen som toppade sin sajt med nyheten och bäddade in vårt Facebookklipp inne i artikeln. Även danska Ekstra Bladet har skrivit om det och tysk och amerikansk media har kontaktat mig om filmen.

Hursomhelst, Axel har skapat en fantastisk flygmaskin och är samtidigt en väldigt inspirerande människa som jag önskar all lycka framöver.

Investerarna i Silicon Valley borde stå på rad nu.

Blev uppäten av knott i skogen – men vad gör man inte för konsten liksom.

 

/Linus