Inför närmare 200 personer berättade jag om de hemliga knepen för att skapa viral succé i sociala medier.

Förra veckan föreläste jag på Webbdagarna i Stockholm. På tisdagen var det dags igen! Den här gången på Framtidsverkets Varumärkeskonferens där fokus låg på hur man kan stärka arbetsgivarvarumärket genom en kostnadseffektiv och kreativ digital kommunikation. Med andra ord: Mitt favoritområde och det som jag är bäst på.

På plats i de klassiska konferenslokalerna Garnisonen på Karlavägen på Östermalm berättade jag om vad som är engagerande innehåll och de hemliga knepen för nå stor organisk räckvidd – med andra ord hur man skapar viral succé!

I min dragning blev det ganska mycket fokus på hur organisationer själva kan skapa kostnadseffektivt och enkelt men samtidigt proffsigt rörligt innehåll. För det går i dag skapa proffsigt rörligt innehåll inhouse – utan att koppla på dyra produktionsbyråer. Och det kommer bli superviktigt att kunna hantera det rörliga innehållet framöver eftersom drygt 80 procent av all intertrafik om några år beräknas bestå av video, enligt en rapport från Cisco. Och varje dag ser över 500 miljoner människor videos på Facebook. En hisnande siffra.

Publiken, som var närmare 200 personer stor, bestod av både kommunikatörer, kommunikationschefer och HR-specialister från hela Sverige. Fick till ett bra samspel med publiken och det blev mycket skratt och många frågor under och efter dragningen. Att få till ett bra samspel med publiken är superviktigt för mig. Så man stärker hela gruppen i föreläsningsmiljön.

Ha det gott!

/Linus