Nästan 1 000 fler engagerade användare i veckan jämfört med tvåan Norrköping. Skärmdump: Smampion

I dag släppte analysföretaget Smampion sin fjärde kvartalsrapport ”Svenska kommuner på Facebook” för 2016. Och där kniper Örebro förstaplaceringen i dels kategorin ”Flest antal nya gillare” och i kategorin ”Flest engagerande användare” I den sistnämnda kategorin fick Örebro kommun kvartalsplaceringarna etta, trea, tvåa och etta i Smampions kvartalsrapporter under 2016.

Det innebär att vi för andra året i rad är Sveriges mest engagerande kommun på Facebook eftersom ingen annan kommun har fått lika höga siffror och knipit pallplatser i varje kvartalsrapport. Riktigt kul förstås att se att de fina siffrorna från 2015 inte bara var en tillfällighet och att vi fortsatt jobba på rätt sätt med innehåll som engagerar – på riktigt!

Under 2016 nådde vi ut till närmare 3,5 miljoner på Facebook, vilket är en riktigt fin siffra för en kommunal Facebooksida. Våra inlägg genererade över 65 000 likes och över 4 000 kommentarer och i snitt engagerade sig 804 personer per inlägg. Den totala räckviddssiffran för 2015 landade på 4,2 miljoner, så vi nådde inte riktigt upp i den siffran för 2016, men vi var inte långt ifrån.

Även i kategorin flest nya gilla knep vi förstaplatsen. Skärmdump: Smampion

Jag tycker det är riktigt roligt att det finns ett företag som tar fram sådana här sociala medier-analyser. Och Smampion gör det även för företag och organisationer. Dock upplever jag vissa av kategorierna är lite trubbiga, tänker på exempelvis ”Responsgrad” Vi svarar självklart på alla konkreta frågor som kommer in till oss, men vi taggas exempelvis i massor av inlägg i avdelningen ”Inlägg från besökare” där det ofta inte ställs någon konkret fråga eller framförs någon synpunkt. Då är det svårt att krysta fram ett svar bara för att få bra statistik. Jag är också tveksam om kategorin ”Responstid” tar hänsyn till kommunens öppettider som generellt är klockan 8-17 måndag till fredag. Men självklart finns det saker vi kan utveckla och vässa i medborgardialogen, precis som med innehållet.

Men det viktigaste området är ändå att kika på ”Flest engagerande användare”, tycker jag. För engagerande innehåll som får stor spridning tycker jag är den bästa måttstocken på hur väl en organisation lyckas i sitt arbete med sociala medier. För det vittnar om hur väl en organisation, myndighet eller företag faktiskt når ut med sitt innehåll.

/Linus