Det var i torsdagens SVT-program Gomorron Sverige som Frida Boisen valde att berömma Örebro kommuns arbete med sociala medier. Skärmdump: SVT

För andra gången inom loppet av bara drygt två månader berömmer sociala medier-experten och Bonnierschefen Frida Boisen Örebro kommuns arbete med sociala medier, förra gången var i slutet av oktober. Även den här gången får vi berömmet i SVT:s Gomorron Sverige där man diskuterade hur Sveriges kommuner arbetar med sociala medier. Boisen berömmer Örebro som en ”pigg kommun på sociala medier som engagerar och involverar” och som arbetar mycket med filminnehåll.

Riktigt kul förstås att höra de orden från Frida Boisen som är lite av en sociala medier-guru i Sverige, bland annat efter ha vunnit priset ”Best use of social media” på tidningsvärldens Oscarsgala INMA Awards i San Francisco 2014 och släppt boken ”Digital Succé – så lyckas du med sociala medier”

Dock lite synd att hon inte berättar om våra fina framgångar på bland annat Instagram, eftersom hon vill se fler kommuner arbeta mer aktivt med den kanalen. Eller vår senaste satsning på Snapchat. Men vi kommer gärna och berättar om vårt arbete med sociala medier i nästa offentlig sektor-spaning i programmet, vilket jag mejlade SVT Gomorron Sverige-redaktionen om.

Förutom Örebro kommun lyfts också Karlstad kommun fram för arbetet med sin Facebooksida. Helt rätt, Karlstad är riktigt pigga på Facebook, men kanske inte lika mycket i de andra sociala medier-kanalerna. Och häromdagen gick Karlstad kommun ut och meddelande att man väljer att stänga ner sitt Twitterkonto och endast fokusera på sin Facebooksida.
Enligt deras kommunikationsdirektör Katarina Lindström stavas orsaken kanaleffektivitet: ”Vi tycker att det är bättre att vi lägger resurser, i form av tid, på de informationskanaler där vi vet att vi når våra målgrupper”, säger hon till TT.

Förstår i viss mån hur Karlstad resonerar. För enligt undersökningen ”Svenskarna och internet” använder 18 procent av svenskarna Twitter, vilket är en minskning med fyra procentenheter sedan 2015. Det är faktiskt den enda sociala medier-kanalen som har minskat i antalet användare i Sverige jämfört med i fjol.

För Örebro kommuns del är det i dagsläget inte aktuellt att stänga ner vårt Twitterkonto. Det finns fortfarande målgrupper, exempelvis journalister och opinionsbildare och andra personer som man når i den kanalen, och inte i andra SM-kanaler. Dessutom fyller Twitter en viktig funktion vid exempelvis kriser eller när annan samhällsviktig information ska ut.

Inslaget kan ses här efter cirka 1.01 in i programmet, eller när klockan är 07.56.

/Linus