Nyligen skrev jag hur man som organisation hur man kan skapa kostnadseffektivt viralt rörligt innehåll med hjälp av bara en smartphone. Passande nog gjorde jag förra veckan en film för Örebro kommuns FB-sida i veckan som faktiskt har blivit sidans mest virala inlägg hittills.

Inlägget, som visar Örebros grymma julbelysning i city, har nu nått ut till närmare 180 000 personer, haft 86 000 visningar och dragit ner närmare 9 000 likes, kommentarer och delningar. Riktigt fina siffror för att vara en kommunal Facebooksida.  Det här handlar om renodlad organisk spridning, det vill säga icke sponsrat innehåll.

Inlägget har till exempel fått större spridning än Volvos film om V90 Cross Country på Facebook. Det inlägget, som dessutom är fastnålat i toppen på Volvos officiella FB-sida sedan september har ”bara” fått 71 000 visningar. Det här vittnar om vilka möjligheter det finns att nå ut och få spridning på sitt rörliga innehåll om man hittar rätt. Och då måste man samtidigt tänka skillnad på budget i produktionerna.

För jag filmade det här med min Iphone på drygt en timme och redigerade sen på drygt 20 minuter direkt i telefonen. Snacka om kostnadseffektivt! Samtidigt som det blev såpass viralt. Tveksamt om det finns någon extern byrå som skulle kunna ta fram materialet så snabbt och nå sådana fina organiska siffror.

Eftersom det här inlägget har nått närmare 170 000 personer har ju filmen förstås nått utanför Örebro kommun med sina 143 000 invånare. Noterade en person i inläggstråden som skulle kolla på hotell i Örebro i helgen för att uppleva den vackra julbelysningen. Nästan läge att fakturera hotellnäringen i Örebro ; )

/Linus