Sände live från några gymnasieskolor under studenten i juni. Här från Virginska gymnasiet.

Sände live från några gymnasieskolor under studenten i juni. Här från Virginska gymnasiet strax innan utsläppet.


Nyligen skrev jag hur man som organisation och företag kan skapa proffsigt och kostnadseffektivt rörligt innehåll med bara en smartphone. Här kommer del 2!

I somras besökte jag Almedalen för Örebro kommuns räkning. Vi deltog i en rad spännande seminarier – och självklart ville vi dokumentera så mycket som möjligt när vi var på plats.
Men istället för att ta en bild och skriva ett referat från seminariet (som typ ingen läser) valde vi att satsa på Facebooks livesändningsfunktion. En funktion som Facebook lanserade under våren.

Ett bra exempel från Almedalen var seminariet ”Hur förebygger vi radikalisering och framväxten av våldsbejakande extremism?” där Patrik Wallin från Örebro kommun deltog. Sändningen, som var drygt en timme lång, hade över 3 600 visningar. Det enda som användes för att livesända var en smartphone och ett stativ. Även våra livesändningar från våra egna seminarier om bostadsbyggande lockade många tittare.

webb-tv1

Livesändning från våra egna seminarier i Almedalen om bostadsbyggande.

Absolut, det här handlar inte om några superproduktioner i klass med Oscarsgalan. Men det är inte viktigt för era målgrupper i den här kontexten. Och det finns inget som säger att du får bättre tittning på en livesändning bara för att du anlitar ett produktionsbolag (för dyra pengar) som sköter sändningen – som med all säkerhet behöver lägga tid och pengar på att lyfta över er målgrupp till en annan plattform där sändningen sker.

Istället behåller man tittarna på Facebook. Sen handlar det förstås om att jobba smart och få spridning på sändningen. Eftersom NA:s ledarskribent Lars Ströman deltog i paneldebatten om extremism tipsade jag NA att vi skulle sända live och frågade om de ville dela livesändningen på sin FB-sida – vilket de nappade på. Plötsligt nådde vår sändning ut på en FB-sida som har över 35 000 följare. Perfekt!

Sen är det förstås viktigt att bygga upp en ”hype” inför en livesändning, bland annat genom att marknadsföra livesändningen i olika digitala ytor några dagar innan man sänder, fortfarande sitter tv-tablåtänkandet djupt rotat hos människor. Sen måste man förstås inse att man mycket av tittningen sker i efterhand. Så bli inte avskräckta om era FB-användare inte flockas runt sändningen på en gång.

Det fiffiga är att hela livesändningen sen sparas på din kamerarulle. På så sätt har du dels möjlighet att bädda in det i era andra digitala ytor, exempelvis via Youtube. Men det ger också möjlighet att redigera inslaget i efterhand. En annan fördel med FB:s livesändningar är att det ger möjlighet till interaktion med era följare via chattfunktionen.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen med Facebooks livesändningsfunktion (men även andra tjänster, som till exempel Periscope) För nu blir i princip alla med ett Facebookkonto potentiella tv-distributörer.

Både för organisationer och företag tycker jag att livesändningsfunktionen är klockren att använda vid till exempel seminarier, krissituationer, presskonferenser, invigningar med mera. Men som mycket annat gäller det förstås göra en bedömning och ställa sig frågan: Finns det ett allmänintresse för det här? Vi testade bland annat funktionen vid studenten i våras och i samband med en vattenläcka på en av Örebros största gator i somras.

Så testa er fram! Testa att lek med tjänsten på din privata Facebooksida till att börja med, och klura sen hur du kan använda den i jobbsammanhang.

/Linus