År 2019 beräknas 80 procent av all internettrafik bestå av video, enligt en rapport från Cisco Systems.
Det är galet mycket. Att som företag eller organisation satsa på rörligt innehåll är med andra ord ingen dum idé om man vill nå ut i det digitala bruset. Men det behöver inte vara särskilt svårt, eller dyrt för den delen.

För det går att skapa kostnadseffektivt och samtidigt proffsigt rörligt material ”inhouse” som blir viralt – med hjälp av bara en smartphone. Med andra ord: Man behöver inte alltid anlita externa produktionsbyråer (för dyra pengar) för att ta fram rörligt innehåll. Man kan skapa det själv.

Filmen på Örebro kommuns FB-sida från invigningen av det superfräscha äldreboendet Trädgårdarna för några veckor sen är ett bra exempel på det. Inlägget har hittills haft över 36 000 visningar och nått 82 000 personer och fått massor av positiva kommentarer, inte bara från Örebroområdet, utan även från bland annat Göteborg och Skåne. Det här handlar om renodlad organisk spridning.

fb-inlagg

Det jag använde för att producera det här inslaget? En Iphone och ett enkelt handstativ från Clas Ohlsson. Det är sedan redigerat direkt i telefonen i Imovie. Sen ut på Facebook.

Snabbt, smidigt enkelt, kostnadseffektivt – och viralt.

/Linus